Edit your profile

Dufresne, Aude

Honorary Professor (retired)
Adjunct Professor

  • Head of the DESS en Arts, Création et Technologies program

Contact:

  • Pav. PAVILLON MARIE-VICTORIN

Website

Dufresne, Aude

Research expertise

My field of research is analyzing and designing human-computer interaction systems. Computerized systems and their uses are expanding in many fields, and it is important that such systems be designed to effectively support human activities. They must be symbiotic and truly adapt to individuals’ and groups’ activities, preferences and uses. My research focuses on the detailed analysis of these uses and the development of adapted representations and adaptive or support mechanisms in environments.

In particular, we are interested in the development of personalized interaction systems for learning, and in the analysis of e-commerce interactions and games with gesture-based interfaces (Kinect). We have developed various projects on the use of ontologies to organize information exchanges and adapt interfaces to the cultural context. Lastly, we are working on the development of audio-tactile interfaces for improved access to the Web and images for visually impaired users.

Areas of expertise

Current projects

  • 2011-2013 – Consortium en innovation numérique du Québec (CINQ), CRSNG et CREO Système personnalisé de contrôle et de visualisation des apprentissages individuels et de groupe au sein de SCIENCE EN JEU .
  • 2010-2013 CRSNG-Collaboration de Recherche et Développement avec Bell Canada et l’Agence Spatiale
  • A Human Computer Interaction Neuro-Cognitive State Assessment Based on Eye-Tracking and Physiological Measures
  • 2011-2013 - Centre Interdisciplinaire des Technologies Émergentes
  • Amélioration de la méthodologie utilisée pour les tests utilisateurs dans le contexte d’utilisation des nouveaux contrôleurs cinétiques en jeux vidéo.

Publications

Brangier, E., Dufresne, A., & Hammes, A. (2009). Approche symbiotique de la relation humain-technologie: Perspectives pour l'ergonomie informatique. Le Travail Humain, 72(4), 333-353.

DUFRESNE, A., BASQUE, J., PAQUETTE, G., LEONARD, M., LUNDGREN, K., PROM TEP, S. (2004) «Vers un modèle générique d'assistance aux acteurs du téléapprentissage». Sciences et Techniques Éducatives, 10, 57-88.

DUFRESNE, A. (2003). «Interfaces et intégration des environnements pour le soutien aux activités de téléapprentissage», in Pédagogies.net: L'essor des communautés virtuelles d'apprentissage, Collection Éducation recherche, A. Senteni and A. Taurisson, Eds.: Les Presses de l'Université du Québec: 139-166.

DUFRESNE, A. (2002). Les filtres à la communication sur Internet. In J. Lajoie & É. Guichard (Eds.), Odyssee Internet (pp. 79-95). Montréal: PUQ - Presses de l'Université du Québec.

DUFRESNE, A., SENTENI, A., AND RICHARDS, G. (2002) La contextualisation des banques de ressources - barrières et clés». Canadian Journal of Learning Technology, 28(3), 27-42.

DUFRESNE, A., HENRI, F., HOTTE, R. (2002). A Methodological and Physical Instrumentation to Support Experimentation in Telelearning at the LICEF Research Centre. IFIP'2002 International Federation of Information Processing, Kluwer, Montréal (pp. 289-296).

DUFRESNE, A. AND HUDON, M. (2002). «Modeling the learner preferences for embodied agents : experimenting with the control of Humor », ITS 2002 Workshop Individual and Group Modelling Methods that Help Learners Understand Themselves, San Sebastian, Spain (pp. 43-51). computing.unn.ac.uk/staff/cgpb4/its2002workshop/ProceedingsW1ITS2002.pdf